«δεν μπορεί να υπάρξει διαφορετική κοινωνία χωρίς διαφορετικό χώρο» Henri Lefebvre
Η καθημερινότητα είναι ο χώρος στον οποίο όλη η ζωή συμβαίνει, όπου το σύνολο των επί μέρους δραστηριοτήτων λαμβάνει χώρα.

Πόλη -Παιδί-Παιχνίδι
Το ουσιαστικό παιδί προέρχεται από το ρήμα παίζω
Το ελεύθερο παιχνίδι είναι ακριβώς αυτό που λέει και η λέξη. Είναι το παιχνίδι που αποφασίζεται από τα παιδιά, στήνεται από αυτά, εξελίσσεται μέσα από αυτά και τελειώνει πάλι μετά από δική τους απόφαση. Δεν υπάρχει επίβλεψη ή παρέμβαση από ενήλικες. Σαφώς είναι πιο δημιουργικό, διότι αφήνει τα παιδιά να αναπτύξουν τη φαντασία τους και τα κάνει υπεύθυνα.
Πλάτων, Σωκράτης, Αριστοτέλης συμφωνούν
Ιδανική πολιτεία δεν νοείται χωρίς παιδεία και αγωγή, ιδιαίτερη έμφαση έδινε ο Πλάτων στην παιδαγωγική αξία του παιχνιδιού. Υποστήριζε ότι η ενασχόληση των παιδιών με παιδαγωγικά και ομαδικά παιχνίδια είναι ωφέλιμη αφού αποτελεί το αρχικό στάδιο προετοιμασίας των μελλοντικών πολιτών. Απαραίτητα συστατικά της είναι η παιδαγωγική, η πνευματική κατάρτιση των πολιτών , η ηθική διάπλασή τους, η ανδρεία και η σοφία. Ο Αριστοτέλης πίστευε ότι το παιχνίδι συμβάλλει στην ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού αλλά και στην δημιουργικότητά του. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη σκοπός της αγωγής είναι η παροχή γνώσεων απαραίτητων για την επιβίωση του, η καλλιέργεια της ψυχής , η επιδίωξη της αρετής, η αγάπη για το αγαθό, η ανάπτυξη διανοητικών ικανοτήτων, η δημιουργία καλών ἕξεων και η γνώση των δικαιωμάτων και των καθηκόντων των πολιτών μέσα στο κοινωνικό σύνολο.(Πηγή Ζαχαρένια Οικονομίδη)

Υπάρχει μια Πόλη που δεν βλέπουμε,γιατί ζούμε στις σκιές
Από την αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνα όπου μια ομάδα ανθρώπων ζουν σε ένα σπήλαιο όλη τους τη ζωή, αλυσοδεμένοι σε έναν τοίχο, χωρίς να μπορούν να δουν έξω από το σπήλαιο, ούτε να δουν πίσω τους, όπου βρίσκεται μια φλόγα που φωτίζει τα αντικείμενα που κινούνται και ρίχνει τις σκιές τους στα τοιχώματα του σπηλαίου. Οι φυλακισμένοι αρχίζουν να αποδίδουν αυτά τα σχήματα με όρους και έννοιες, ενώ πιστεύουν ότι οι σκιές αυτές είναι πραγματικές.
Αυτό έχουμε πάθει κι εμείς, τόσα χρόνια. Δεν βλέπουμε τις ομορφιές αλλά και τις τεράστιες δυνατότητες, τις οποίες έχει η πόλη μας. Μόνο τις σκιές , κοντόφθαλμα. Πόλη με έκταση 22,66 km² το Χαϊδάρι μας . Στην περιφέρεια Αθηνών μόνο η Κηφισιά και η Πεντέλη έχουν μεγαλύτερη έκταση από το Χαϊδάρι.
Ο κορωνοϊός είναι η ευκαιρία
Τι έχουμε λοιπόν που μπορεί να αξιοποιηθεί για να δημιουργηθούν προγράμματα για εκγύμναση και εκπαίδευση, υποδομές για ελεύθερο παιχνίδι, αλλά και οργανωμένες εκδηλώσεις και εξορμήσεις με ποιοτικό χρόνο για τα παιδιά και τις οικογένειες. Προσέλκυση αστικών ροών, για δραστηριότητες με ελάχιστο κόστος, αλλά τεράστια αξία. Υπόθεση win-win. Μακριά από τέσσερις τοίχους, μέσα στη φύση της πόλης μας. Γιατί υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος στα βουνά και τα πάρκα και τα μονοπάτια γύρω από το Χαϊδάρι. Αλλά και μέσα στη Πόλη, στις πλατείες. Πάμε;
Ποικίλο Όρος- Όρος Αιγάλεω-Μικροί εξερευνητές και σπηλαιολόγοι
Από Το Σπήλαιο Αφαίας, στο όρος Αιγάλεω έως το Σπήλαιο του Πανός στο Δαφνί πίσω από τη Μονή Δαφνίου , χρονολογείται στον 5ο αιώνα π.Χ. Οι Μικροί Σπηλαιολόγοι μπορούν να εξερευνούν τα σπήλαια με τον ανάλογο εξοπλισμό και να μελετούν τα χαρακτηριστικά του. Οι γονείς συνοδεύουν τα παιδιά στην εκδρομή δημιουργώντας ένα ευχάριστο κλίμα στη διαδικασία της εξερεύνησης και της μάθησης. Με προγράμματα ειδικά οργανωμένα σε συνεργασία με σχολεία και δημότες με ανάλογη εξειδίκευση. Με προβολές και προετοιμασία στα σχολεία ή ακόμα και σε αίθουσες του δήμου ή σε εξωτερικούς χώρους όπως στο Πάρκο Νεολαίας.

Στο Ποικίλο για μικρούς φυσιοδίφες και περιπατητές
460 μέτρα υψόμετρο, με σημαντική πανίδα και χλωρίδα και πάνω από 820 είδη χλωρίδα, θηλαστικά όπως σκαντζόχοιροι, αλεπούδες, αγριογούρουνα ερπετά, , σαύρες, πουλιά πάνω από 100 είδη, πεταλούδες 38, αλλά και μέλισσες και 40 είδη ορχιδεών,
Ένας περίπατος στη φύση μπορεί να μεταδώσει πολύ πιο αποτελεσματικά τα μηνύματα που προσπαθείτε να περάσετε στο παιδί από τις συνεχείς νουθεσίες. Με μάθημα και Παιχνίδι στη φύση με τα διαφορετικά δέντρα, μιλάμε για την τροφική αλυσίδα και θαυμάζοντας την ομορφιά που τα περιβάλλει. Με μια σακούλα σκουπιδιών και γάντια, μαζεύουμε τα τυχόν απορρίμματα.
Εγκαταστάσεις απλές για αναρρίχηση, αλλά όχι με την έννοια των κατασκευών, αλλά των αθλοπαιδιών οι οποίες προβλέπονται από το Νόμο χωρίς να είναι αυστηρό το πλαίσιο λειτουργίας και πιστοποίησης όπως οι παιδικές χαρές. Στο Πάρκο Νεολαίας είναι η πίστα για skateboard, κάτι ανάλογο για να παίζουν ομαδικά αθλήματα με ασφάλεια.

Διομήδειος Κήπος, συνεργασία με το δήμο για φυτεύσεις, ανακύκλωση και περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών
Δεν έχουν όλα τα σχολεία κήπο, αλλά κάθε κήπος κρύβει ένα σχολείο
Όταν έχεις τον μεγαλύτερο και ομορφότερο βοτανικό κήπο της Μεσογείου, μέσα στην πόλη σου, τι κάνεις; το εκμεταλλεύεσαι βέβαια. Με συνεργασία για δράσεις και μαθήματα και επισκέψεις μαθητών. Η διαμόρφωση του βοτανικού κήπου αποτελεί παγκόσμια μοναδικότητα γιατί χωρίς να επηρεάζει την ήδη δασική βλάστηση συντηρεί καλλιεργούμενα φυτά και λουλούδια.
Με φυτεύσεις σε όλα τα σχολεία, εκπαίδευση των μαθητών στη κηπουρική από το προσωπικό του Κήπου. Βιωματική εκπαίδευση και των μεγαλύτερων. Γονείς αλλά και η γειτονιά σε κάθε σχολείο μπορεί να εμπλακεί δημιουργικά.
Φυτεύσεις σε κάθε δημόσιο χώρο, απο τον πεζόδρομο Καραϊσκάκη μέχρι την πλατεία Λαού. Από τα παιδιά, τους μαθητές να υιοθετήσουν ένα κομμάτι που θα τους διατεθεί από τον Δήμο, να το περιποιούνται. Ευθύνη για τον κοινόχρηστο χώρο .
Σε κάθε γειτονιά το ίδιο. Φυτά και τεχνογνωσία από τον Διομήδειο Κήπο ή το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο. Μπορεί να δημιουργηθεί κι ένα μικρό φυτώριο σε κάθε χώρο του δήμου. Από την πλατεία Δημαρχείου μέχρι το Πάρκο Ιστορικής Μνήμης.

Λίμνη Κουμουνδούρου, Ιερά Οδός, Μονή Δαφνίου, Ιερό Αφροδίτης
Ενδεικτικά, μια διαδρομή από την μια άκρη του δήμου έως την άλλη. Πως θα μπορούσαν να συνδυασθούν δράσεις από την Ιερά Οδό με τα αρχαιολογικά ευρήματα κοντά στο σταθμό Μετρό μέχρι την Λίμνη Κουμουνδούρου. Με διαδρομές ποδηλατικές και σταθμούς της δημοτικής συγκοινωνίας. Με μια ολιστική αντίληψη και σχεδίαση. Δηλαδή ας σκεφθούμε ότι όλη η Πόλη είναι ένα μονοπάτι με θησαυρούς, που δεν βλέπουμε γιατί οι σκιές, τις έχουν συσκοτίσει κι αυτές. Πως θα γίνουν ορατοί; Με την εύκολη πρόσβαση. Και την ενημέρωση και εκπαίδευση.Στο σχολείο αλλά και από το Δήμο. Προσβασιμότητα λέγεται και θα υπάρξει άρθρο ειδικά για το θέμα. Γιατί μας εμποδίζουν με υλικές ενέργειες να έχουμε πρόσβαση παντού στην πόλη. Κι έτσι οι επιλογές μας για ψυχαγωγία έχουν περιοριστεί στις καφετέριες των πεζόδρομων και τα σουβλατζίδικα.. Ο περιορισμός της βάδισης, λόγω των επικίνδυνων ή ανύπαρκτων πεζοδρομίων, μέχρι τις παράνομες υλικές ενέργειες του δήμου και την παράνομη στάθμευση των δημοτών.Πως να περπατήσεις με τα παιδιά σου ανάμεσα στα τόσα εμπόδια;
Ποδήλατο Βουνού στο Ποικίλο Όρος
Από την περιοχή της Πετρούπολης δίπλα στα γήπεδα του Αιόλου και προς δυτικά έως την Λεωφόρο Αθηνών η οποία το χωρίζει με το όρος Αιγάλεω. ΄Η στη βορινή πλευρά που ξεκινάει η ανηφόρα και αντικρίζουμε έναν από τους σημαντικότερους υδροβιότοπους της Αττικής, την λίμνη Κουμουνδούρου και τη βιομηχανική ζώνη με τα Διυλιστήρια Ασπροπύργου. Μπορούν να οργανωθούν δραστηριότητες αλλά και να δημιουργηθούν ομάδες με ευθύνη του δήμου. Είναι άθλημα και είναι καιρός να συμπεριληφθεί στα αθλητικά προγράμματα.

Αθλητισμός για όλους και τουρνουά του δήμου. Που είναι το Σκάκι;
Οι αθλητικές εγκαταστάσεις υπάρχουν παντού στην πόλη και σε σχολεία. Πως κατανέμονται σε συλλόγους; Πως γίνεται η παραχώρηση; Εν κρυπτώ σήμερα . Χωρίς απόφαση δημοτικού συμβουλίου και ενημέρωση στην ιστοσελίδα για τις ώρες προπόνησης και αγώνων. Το δημοτικό κολυμβητήριο μπορεί να καυχηθεί ότι είναι υπόδειγμα, σε σχέση πάντα με τις υπόλοιπες αθλητικές εγκαταστάσεις του δήμου μας, εξαίρεση λαμπρή και παράδειγμα υγιούς διοίκησης;
Επίσης, σε συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία για καταγραφή των αθλητικών εγκαταστάσεων, που προσφέρονται για την υλοποίηση σημαντικών αθλητικών διοργανώσεων. Αφού γίνει αποτύπωση των αναγκών, η Τεχνική Υπηρεσία θα εντάσσει στο τεχνικό πρόγραμμα κάθε έτους τις αναγκαίες παρεμβάσεις.
Χώροι που είναι κατάλληλοι για τη διεξαγωγή αθλημάτων όπως το Σκάκι, υπάρχουν όπως στον χώρο του Πάρκου Νεολαίας. Προτείνω να δοθεί χώρος ακόμα και σε κεντρικές πλατείες, όπως στην Ηρώων Πολυτεχνείου ή στην Πλατεία Ηρώων Καραϊσκάκη ή στον περιβάλλοντα χώρο στο Παλατάκι για υπαίθριες σκακιέρες.

Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση
Έχουμε το Πάρκο Ιστορικής Μνήμης και Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης Ο χώρος αυτός δεν είναι απλά ένας χώρος αναψυχής, αλλά και μία απόδοση τιμής σε όσους βασανίστηκαν στο τρομερό Μπλοκ 15 και εκτελέστηκαν στο Χαϊδάρι κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής, στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης Χαϊδαρίου. Και λοιπόν; Πως αξιοποιείται ο χώρος; Γιατί η υπηρεσία καθαριότητας έχει καταλάβει το χώρο; Που είναι η Ιστορικότητα; η ανάδειξη της ιστορικής μνήμης; Το Χαϊδάρι ήταν παρών σε όλα τα σπουδαία γεγονότα και δυστυχώς τα παιδιά μας δεν γνωρίζουν σχεδόν τίποτα. Που είναι η τοπική κοινωνία, οι εθνικοτοπικοί σύλλογοι για τους οποίους μισθώνουμε κτίρια, που είναι τα σχετικά προγράμματα του δήμου; Συνεργασίες με σχετικές σχολές, καλοκαιρινά μαθήματα, προσέλκυση φοιτητών . Πλήρης έλλειψη ευαισθητοποίησης εκ μέρους του δήμου για το πάρκο, ελεύθερος χώρος μέσα στην πόλη, στο οποίο θα μπορούσε να λαμβάνουν χώρα δραστηριότητες συνεχώς για την ανακύκλωση, για κυκλοφοριακό πάρκο, για πραγματική ευαισθητοποίηση για την καθημερινότητα. Έχει και Παιδική Χαρά .

Μοντελισμός, Χειροτεχνίες, Μουσείο Γρίφων και άλλα
Από το Πάρκο Ιστορικής Μνήμης έως τον ελεύθερο χώρο στη Πλαταιών, στην Αγία Μαρίνα και από τον Σκαραμαγκά με τους ελεύθερους χώρους έως το Θεατράκι στη Γρηγορούσα. Μπορούν να οργανωθούν από το δήμο εργαστήρια Μοντελισμού και Εκθέσεις αντίστοιχες. Χειροτεχνίες και Μουσεία διαφορετικά όπως το Μουσείο Γρίφων του Καστελλόριζου.
“Το Μουσείο Γρίφων είναι διαδραστικό. Οι επισκέπτες συμμετέχουν στην επίλυση των εκθεμάτων. Στόχος μου είναι να καταλάβουν την πεμπτουσία του Γρίφου που είναι η επίλυσή του. Στο μέλλον θα ετοιμάσω και ένα εργαστήριο, μέσω του οποίου θα δώσω την ευκαιρία στα παιδιά να μάθουν να κατασκευάζουν γρίφους”, λέει ο κ. Χούλης, ο εμπνευστής και ιδρυτής του Μουσείου με ευθύνη του Δήμου.
Ο επισκέπτης δεν καλείται να διαγωνιστεί σε τεστ νοημοσύνης (όπως πιστεύουν πολλοί), αλλά να αφεθεί ελεύθερος ώστε να απολαύσει σπάνιους, ιδιοφυείς, και νέους δημιουργικούς μηχανισμούς και ιδέες, χωρίς καν να σκεφθεί.
1 Ιανουαρίου 1879 (Επιστολή του Νικολάου Γύζη στον Νικόλαο Νάζο)
«…Το κλίμα των Αθηνών πολλάκις ενθυμούμεθα διά τας πολλάς καλλονάς του.. Ημείς είμεθα πάντοτε μαζί σας και εις τας γνωστάς σας θέσεις, δηλ. Χαϊδάρι, Δαφνί, εις του Κουμουνδούρου την λίμνην… Εύχομαι πράγματι να μας οδηγήσετε με το αμάξι σας εις αυτά τα τόσον ποθητά μέρη…»
Τα τόσο ποθητά μέρη είναι ακόμα εδώ, κρυμμένα στις σκιές αλλά ακόμα εδώ. Χρειάζεται να βγούμε λίγο πιο πέρα από το σπίτι μας και να τα δούμε πρώτα με το μυαλό και με τα μάτια της καρδιάς. Έπειτα όλα θα είναι εφικτά. Με έργα, κινητοποίηση δυναμικού, δημότες ενεργοί με όρεξη για δουλειά και ιδέες, γνώσεις και αλτρουϊσμό. Αυτή είναι η φυγή προς τα εμπρός την οποία έχουμε τόσο ανάγκη, χθες!