Oδική αν-ασφάλεια μαθητών

Τα πιο πολλά τροχαία ατυχήματα σε ποσοστό 87% συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές με ταχύτητες κοντά στα 50 χλμ/ώρα. Σύμφωνα μάλιστα με τα στατιστικά στοιχεία, το 60 με 70% των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα, είναι ηλικίας 15- 29 ετών. 

Οι φύλακες δεν βλέπουν, το παιδί και ο – η πεζός μόνιμα κινδυνεύει .Τα αυτοκίνητα να είναι ασφαλή μόνο.

 

Το Χαϊδάρι μισεί τους μαθητές?

 

Στρ. Καραϊσκάκη πεζοφάναρο απέναντι  7ο δημοτικό, πολύ κοντά στο   14 δημοτικό σχολείο. Η πινακίδα προειδοποιεί αλλά κανένας δεν λαμβάνει υπόψιν την ασφάλεια των μαθητών. 

Δεν εξηγείται αλλιώς, η μη σχεδίαση διαβάσεων ακόμα και στη πλατεία Ηρώων που έχει ζητήσει το 7ο Γυμνάσιο, έχει αποφασιστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο από το 2017 (απόφαση 66/2017) και η διάβαση δεν έχει σχεδιασθεί. Μειωτήρες ταχύτητας, αποτροπή παράνομης στάθμευσης, ακόμα η εγκατάσταση της σηματοδοτούμενης διάβασης στο κολυμβητήριο, τίποτα για την οδική ασφάλεια των μαθητών. Οι προτάσεις των μαμάδων στο δρόμο, έγγραφο από το 2017 , σχετικά με την λήψη μέτρων για την οδική ασφάλεια όλων των χρηστών των οδών, **** τίποτα δεν έχουμε δεί, αντίθετα η κατάσταση στους δρόμους μας βαίνει επιδεινούμενη.

“Πρόσεξε μη σε πατήσει κανένα αυτοκίνητο”

H αγαπητή σε όλους μας ηθοποιός, συγγραφέας, μεταφράστρια και σκηνοθέτης Ξένια Καλογεροπούλου, στο βιβλίο της «Γράμμα στον Κωστή» γράφει: «δύο πράγματα φοβόμουν τα λυσσασμένα σκυλιά και τα αυτοκίνητα. Πολύ λίγα αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν τότε στο Ψυχικό , εμένα όμως μου έλεγαν πρόσεξε μην σε πατήσει κανένα αυτοκίνητο, που είχα την εντύπωση ότι τα αυτοκίνητα είχαν κακές προθέσεις, ήθελαν να με πατήσουν….έβλεπα μάλιστα στον ύπνο μου ότι με κυνηγούσαν για να με πατήσουν. Ανέβαινα ακόμα και σε δέντρα για να τα αποφύγω».

Το βιβλίο της κας Καλογεροπούλου αναφέρεται στο Ψυχικό της δεκαετίας του 1950-60, σήμερα μετά από 70 και χρόνια η κατάσταση είναι πολύ πιο επικίνδυνη, τα αυτοκίνητα έχουν καταλάβει όλους του χώρους που κινούνται οι πεζοί. έχουν γίνει πάρα πολλά χωρίς να έχει σχεδιασθεί ανάλογη υποδομή για τη μόνιμη στάθμευση ή στάση.

Αύξηση των θανάτων από Τροχαία ατυχήματα

Ειδικότερα, τα Οδικά Τροχαία Ατυχήματα, που συνέβησαν σε ολόκληρη τη Χώρα και προκάλεσαν τοv θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, αυξήθηκαν κατά 19,0% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017 (870 τον Μάρτιο του 2018, έναντι 731 τον Μάρτιο του 2017). 3ο Δημοτικό, διπλής κατεύθυνσης δρόμος χωρίς διαγράμμιση , παράνομη στάθμευση στα πεζοδρόμια και το πεζόδρομο, ακόμα και μέσα στη μέση του δρόμου. Στο πεζοδρόμιο υπάρχουν ακόμα κατεστραμμένα τα πλαστικά κολωνάκια για έναν «προνομιούχο» που «στάθμευε» πάνω στο «οριοθετημένο» πεζοδρόμιο.

Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι

Από τη δημοσίευση της ΕΛΣΤΑΤ για το Μάρτιο του 2018, είναι τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία, στην Αττική συνέβησαν το 58% των συνολικών τροχαίων ατυχημάτων της χώρας και το 27.08 % των νεκρών.* Μέσα στους πρώτους τρείς μήνες μόνο, συνέβησαν 2.307 σοβαρά τροχαία, που προκάλεσαν τον θάνατο ή τον τραυματισμό κάποιου ανθρώπου .Συνολικά έχασαν τη ζωή τους 147 άτομα και τραυματίστηκαν σοβαρά 136 ενώ οι ελαφρά τραυματισμένοι άγγιξαν τις 2.541. Για το 2016 , που υπάρχουν στοιχεία συνολικά στο 66,5% των θανατηφόρων δυστυχημάτων νεκροί κατέληξαν οι οδηγοί των οχημάτων ενώ σε ποσοστό 15,4% τη ζωή τους έχασαν συνοδηγοί και επιβάτες στα πίσω καθίσματα. Υψηλός ήταν και ο φόρος αίματος των πεζών που είναι τα θύματα στο 15,4% των θανατηφόρων δυστυχημάτων. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το κόστος των τροχαίων δυστυχημάτων υπολογίζεται σε 2% του ΑΕΠ.

Το πεζοδρόμιο στο 2ο Δημοτικό

Ασφάλεια των μαθητών γύρω από σχολεία

Υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη και οδηγίες για την οδική ασφάλεια.

Τι κάνουμε λοιπόν για την ασφάλεια των μαθητών γύρω από σχολεία και σχολικά συγκροτήματα; Οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι ευπαθής ομάδα, είναι ευπαθείς χρήστες των οδών. Το ίδιο και οι μαθητές της δευτεροβάθμιας, ιδιαίτερα των πρώτων τάξεων, γιατί σε αυτήν την ηλικία αρχίζουν να ανεξαρτητοποιούνται πηγαίνοντας χωρίς συνοδό στο σχολείο, συνήθως σε παρέες. Τα παιδιά, μιλούν μεταξύ τους, ακούν μουσική, έχουν την προσοχή τους σε πολλά χωρίς να είναι πρωτεύον η οδική ασφάλεια, η ασφαλής διέλευση τους και διαδρομή προς και από το σχολείο. Δεν μπορούν άλλωστε να γνωρίζουν όλα τα γεωμετρικά στοιχεία των οδών αλλά και να έχουν τεταμένη τη προσοχή τους, είναι παιδιά.

Η ασφάλεια των πεζών μαθητών δεν αποτελεί μόνο θέμα του κάθε σχολείου, αλλά καθενός μέλους της κοινωνίας.. Η πολιτεία οφείλει όχι μόνο να παίρνει ρυθμιστικά μέτρα, αλλά και να ενισχύει τη νομοθεσία, ώστε να δημιουργείται ένα πλαίσιο ασφαλούς πεζής προσέγγισης των παιδιών στα σχολεία.

Τι σημαίνει ευπαθής χρήστης της οδού?

Γιατί αυτοί οι χρήστες της οδού είναι ευπαθείς, σε σύγκριση με τους ανθρώπους μέσα στο αυτοκίνητο?

  • Δεν έχουν ένα όχημα γύρω τους να τους προστατέψει σε περίπτωση ατυχήματος
  • Το οποίο σημαίνει ότι εάν χτυπηθούν, θα υποστούν ολόκληρη τη δύναμη της σύγκρουσης.

Τώρα λοιπόν που τα αυτοκίνητα έχουν καταλάβει τις πόλεις, που κυκλοφορούν τόσα πολλά, σταθμεύουν σε χώρους για πεζούς, έχουν εκτοπίσει τους ανθρώπους, δηλητηριάζοντας τον αέρα με τους ρύπους τους, χαλώντας το κόσμο με τη φασαρία τους, τώρα τι κάνουμε εμείς για τις ευπαθείς ομάδες, χρήστες των οδών; Εμείς όλοι είμαστε ευπαθείς χρήστες της οδού – και χρειάζεται όλοι να προσέχουμε στο δρόμο

  • με το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει και τις δυνατότητες κυκλοφοριακών παρεμβάσεων γύρω από σχολεία
  • με καλές πρακτικές διάχυσης μηνυμάτων οδικής ασφάλειας σε μαθητές δημοτικών σχολείων

Ποιο είναι λοιπόν αυτό το θεσμικό πλαίσιο για την οδική ασφάλεια, υπάρχει και είναι οι οδηγίες ΔΜΕΟ,ΔΜΕΟ/Ο/3050 (ΦΕΚ 2302/16-09-2013).

Σύμφωνα με το κεφ. Γ2.1 της υπ’ αριθμ. απόφαση ΔΜΕΟ/Ο/3050 (ΦΕΚ 2302/16-09-2013), τα προστατευτικά εμπόδια στις προεξοχές του πεζοδρομίου τοποθετούνται χωρίς να υπάρχει μεταξύ τους απόσταση. Αστικός εξοπλισμός και φύτευση τοποθετούνται εκτός της ελεύθερης ζώνης όδευσης των πεζών πλάτους 1.50μ. (μη συνυπολογιζομένου του κρασπέδου) για την ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίας 52907/2009(ΦΕΚ 2621/Β’/2009).

(1)Εφαρμογή μειωμένων ορίων ταχύτητας.

(2) Εφαρμογή μέτρων ήπιας κυκλοφορίας. (3) Κατασκευή σηματοδοτούμενων διαβάσεων πεζών.

(4) Κατασκευή διαγραμμισμένων διαβάσεων πεζών σε διασταυρώσεις και στο μέσον των οικοδομικών τετραγώνων.

(5) Κατασκευή ανισόπεδων διαβάσεων πεζών.

(6) Τοποθέτηση σχολικών τροχονόμων σε ≪επικίνδυνες≫ διαβάσεις.

(7) Τοποθέτηση κατάλληλης σήμανση και σηματοδότησης

Η οδική ασφάλεια των μαθητών είναι προτεραιότητα

Ο Δήμος Καρδίτσας τοποθέτησε αυτοκόλλητα στα πεζοδρόμια γύρω από σχολεία, για τις ασφαλείς διαδρομές των πεζών μαθητών .**

Ο δήμος Πειραιά εξασφάλισε χρηματοδότηση από τη Περιφέρεια, για την εφαρμογή εργασιών ώστε να δημιουργήσει ασφαλές διαδρομές στα σχολικά συγκροτήματα ευθύνης του***

διασταύρωση στη στρ. Καραϊσκάκη και Φιλοπάππου , δρόμος για το σχολείο 7ο δημοτικό απέναντι και 2ο Γυμνάσιο, Λύκειο και 14 Δημοτικό ‘

Αν είναι διαγωνισμός ή κάποιο σχέδιο έκθεσης σε επικινδυνότητα χρηστών των οδών, ο δήμος μας παίρνει άριστα.

Και ενώ υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη και οδηγίες για την οδική ασφάλεια των διαδρομών κοντά στα σχολεία , οι μαθητές στο δήμο μας κινδυνεύουν, από την έλλειψη διαγράμμισης μπροστά στο 3ο Δημοτικό Σχολείο. Σε ένα δρόμο διπλής κατεύθυνσης, δεν υπάρχει καν η διαγράμμιση, οριζόντια σήμανση για τη κίνηση των οχημάτων. Μετά πως να μη δημιουργηθεί η παράνομη στάθμευση το πρωί και μεσημέρι, τις ώρες προσέλευσης, ο ΚΟΚ απαγορεύει τη στάθμευση όταν δεν υπάρχει ελάχιστο 3,00 μέτρα εναπομείναν, για τα διερχόμενα οχήματα.

Δύο υπάλληλοι της Τεχνικής Υπηρεσίας , ένας τοπογράφος για μέτρηση της οδού, ώστε να γίνει μελέτη σχεδίασης διαγράμμισης, αυτό χρειάζεται μόνο. Πόσο δύσκολο είναι να κάνουν τη δουλειά τους οι καθ’ύλην υπάλληλοι; Βέβαια και στον πεζόδρομο που γνωρίζουμε ότι απαγορεύεται η στάθμευση, πάλι παράνομη στάθμευση και μάλιστα από τους ίδιους του υπαλλήλους του δήμου που εργάζονται στο κολυμβητήριο.

Στο 4ο Δημοτικό, η μόνιμη στάθμευση επί του πεζοδρομίου, κατεβάζει τα παιδιά του δημοτικού και του γυμνασίου στο δρόμο. Το ΑΤ του δήμου μας βρίσκεται στον ίδιο δρόμο, παρόλα αυτά οι παράνομοι συνεχίζουν ανενόχλητοι. Πλαστικά εμπόδια, φορτηγά στο πεζοδρόμιο, κατεστραμμένο οδόστρωμα. Η Αγίας Γρηγορούσας είναι ένας δρόμος επικίνδυνος, για όλους. Όμως εκεί εκατοντάδες παιδιά περπατούν, είναι σχολικό συγκρότημα-τρία σχολεία και το Χριστοδούλειο ίδρυμα. Πολλά παιδιά, καμία οδική ασφάλεια.

Στο 7ο Δημοτικό, η είσοδος από τον πεζόδρομο, εμποδίζεται συνεχώς από τα παράνομα σταθμευμένα. Τα παιδιά βγαίνουν, χωρίς ορατότητα, εκτεθειμένα πλήρως στην οδική κυκλοφορία. Διέρχονται οχήματα που απλά δεν υπολογίζουν την κάθετη σήμανση για μείωση ταχύτητας λόγω σχολείου. Στη διασταύρωση Τ , στη Παύλου Μελά , στύλος της ΔΕΥ ακριβώς στη γωνία και τρείς κάδοι που κρύβουν από τους διερχόμενους οδηγούς τα παιδιά που βγαίνουν από τον πεζόδρομο, είναι τοποθετημένοι στη πλευρά του σχολείου και βέβαια και τα ίδια τα παιδιά που είναι μικρόσωμα και εκτίθενται στη κυκλοφορία ώστε να έχουν ορατότητα.

Στο 12ο νηπιαγωγείο, οι διαβάσεις έχουν σβηστεί και καλά έκαναν. Γιατί; γιατί οδηγούν σε κάδους, ναι τρείς κάδους και βέβαια και τα εκτός κάδων, μόνιμη κατάσταση στο ελάχιστο πεζοδρόμιο της διασταύρωσης , Γιαννούλη και Λακωνίας. Η φύτευση στη περίφραξη του νηπιαγωγείου μειώνει το χώρο διέλευσης στο ήδη στενό πεζοδρόμιο. Μια άθλια, επικίνδυνη διασταύρωση από την οποία διέρχονται χιλιάδες άνθρωποι, κάθε μέρα. Μόνο ένα οικοδομικό τετράγωνο από την Εθνική Τράπεζα, από την Στρ. Καραϊσκάκη. Κανένας δεν βλέπει την παράνομη απόρριψη τόσων αποβλήτων εκτός των κάδων, ογκωδών κλπ. Κανένας δεν βλέπει την παράνομη στάθμευση ακόμα και μπροστά στην είσοδο του νηπιαγωγείου αλλά και στο δρόμο, μέχρι τη ράμπα Αμεα, Στρ. Καραϊσκάκη και Λακωνίας, μόνιμη κατάσταση καθημερινά επικίνδυνη για όλους. 

12ο Νηπιαγωγείο Χαϊδαρίου, καθημερινή κατάσταση δέκα πέντε μόνο μέτρα από την είσοδο του

Οι πινακίδες που προειδοποιούν για την ύπαρξη σχολείου σε κάποιες περιπτώσεις είναι μουτζουρωμένες ή και κατεστραμμένες πλήρως. Οι διαδρομές σε κεντρικού δρόμους με διέλευση λεωφορείων, είναι όλο εμπόδια. Από τις χτισμένες διασταυρώσεις με οχήματα , κάδους, δένδρα και στύλους ΔΕΗ .

Τουλάχιστον τα κινητά εμπόδια δεν υπάρχει δικαιολογία, πρέπει να εξαλειφθούν. Ενώ άλλοι δήμοι φρόντισαν να δημιουργήσουν ασφαλείς διαδρομές, από τη δεκαετία του 2000 από το Πρόγραμμα Θησέας, χρηματοδότηση για ΟΤΑ, ο Δήμος μας εξασφάλισε χρήματα μόνο για την κατασκευή του Δημαρχείου και για κατασκευή αίθουσας πολιτισμού. Δύο έργα μόνο. Το πρώτο έχει εκταμιευθεί και αποπληρωθεί. Ενώ άλλοι Δήμοι εξασφαλίζουν χρηματοδότηση από ΠΕΠ, προγράμματα Ευρωπαϊκής Κινητικότητας, χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκούς πόρους εμείς δεν μπορούμε να διαθέσουμε 130.050 ευρώ για επισκευή σχολικών κτηρίων. Είναι τα χρήματα στο κωδικό εσόδων 1312 . Το ποσόν των 130.050 ευρώ το 2018 προϋπολογίσθηκαν, τα 39.150 διατέθηκαν για το σκοπό αυτό, τα υπόλοιπα χρήματα που είναι; Το ίδιο και τα χρήματα του 2017, το ποσόν των 87.000 στον ίδιο κωδικό, πως διατέθηκε; έχω όλα τα στοιχεία, μην μας πείτε ότι δόθηκαν στις σχολικές επιτροπές, δεν δόθηκαν. Στον κωδικό 731.0031 Συντήρηση και επισκευή σχολικών κτιρίων (άρθρο 13,Ν.2880/2001) έχουν διατεθεί 39.050,00 .

Και όπως λέμε , όσο ψάχνεις βρίσκεις, υπάρχουν κι άλλα γκρίζα σημεία στον προϋπολογισμό , ελάχιστες διαθέσεις για επισκευές πεζοδρομίων και για ράμπες Αμεα σε δημόσια κτήρια, τα σχολεία είναι δημόσια κτήρια και οι προσβάσεις αυτές εξυπηρετούν και τα παιδιά που έχουν  κάποιο προσωρινό τραυματισμό ή δυσκολία. Φροντίστε να διαθέσετε χρήματα για πυροπροστασία και πυροσβεστήρες για τα σχολεία, τα 1.000 ευρώ είναι πολύ λίγα. https://diavgeia.gov.gr/doc/ΩΣΒΞΩΗ3-ΚΜΩ?inline=true

12ο νηπ
12o Νηπιαγωγείο , διαβάσεις σβησμένες, που οδηγούν σε κάδους

*http://www.statistics.gr/documents/20181/2229f21e-90db-408d-adec-667f292f5678

** https://www.makthes.gr/odigoys-kinisis-paidion-se-pezodromia-scholeion-topothetise-o-dimos-karditsas-164972

*** https://www.tovima.gr/2018/07/04/society/peiraias-anaplaseis-pezodromiwn-apo-to-dimo-eksw-apo-sxoleia/

**** https://xaidarisimera.gr/mamades-sto-dromo-12-protasis-gia-asfalesteri-kykloforia-sto-chaidari/

Πίνακας 1: Οδικά τροχαία ατυχήματα και παθόντες, Μάρτιος 2016-2018* Μάρτιος 2016 2017 2017/2016 (%) 2018* 2018*/2017 (%) Ατυχήματα 864 731 -15,4% 870 19,0% Νεκροί 54 41 -24,1% 72 75,6% Σύνολο τραυματιών 1.034 881 -14,8% 992 12,6% Βαριά τραυματίες 56 42 -25,0% 50 19,0% Ελαφρά τραυματίες 978 839 -14,2% 942 12,3% Αττική 394 505 28,2% 42,9% 13 12 -7,7% 465 558 20,0%

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *