1.900.000 (ευρώ)χαμένες ευκαιρίες για τη πόλη μας

Η μορφή της βιώσιμης πόλης θα είναι διαφορετική από της σημερινής, αυτά προβλέπονται στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.   Για να συγκρατηθεί η επέκτασή της θα πρέπει να έχει υψηλότερη πυκνότητα που θα προκύψει από υψηλότερους συντελεστές δόμησης, αξιοποίηση ανενεργών βιομηχανικών εγκαταστάσεων, αλλαγή χρήσης εγκαταλελειμμένων κτηρίων κ.λ.π. Το ΣΒΑΚ θα υποστηρίξει αυτές τις πολεοδομικές αλλαγές. Αυτά σημαίνουν ότι στο δρόμο:

  1. θα είναι εγκατεστημένες πολλές δραστηριότητες σε μικρή απόσταση η μια από την άλλη, απόσταση που θα καλύπτεται εύκολα με τα πόδια ή με ποδήλατο,
  2. θα υπάρχει πλούσια διάχυση θέσεων εργασίας στις περιοχές κατοικίας,
  3. οι ταχύτητες των αυτοκινήτων θα είναι χαμηλές,
  4. ο αριθμός των διερχομένων αυτοκινήτων θα είναι περιορισμένος και θα υπάρχει δίκαιη κατανομή του πλάτους της διατομής σε όλους τους χρήστες, πεζούς, ποδηλάτες, δημόσια συγκοινωνία, αυτοκίνητα.
  5. θα υπάρχει έντονη ανθρώπινη παρουσία από όλες τις ηλικίες,
  6. τα μεγέθη ρύπανσης και θορύβου θα είναι χαμηλά,
  7. αισθητική του δρόμου θα είναι βελτιωμένη και αυτό ανεξάρτητα από την παρόδια αρχιτεκτονική. Αυτό θα μπορεί να γίνεται με πράσινο, χρώματα στα υλικά, πληροφοριακή σήμανση για πεζούς και ποδηλάτες και κατάλληλη αστική επίπλωση.

Είχαμε μια ευκαιρία να αλλάξει η πόλη μας, να γίνει μια σύγχρονη βιώσιμη , ανθρώπινη πόλη. Μια αρχή .  πως; με τη Δράση Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου . Σύμπραξη Δήμου και Εμπορικού Συλλόγου της πόλης μας . Χρηματοδότηση 1.900.000 ευρώ. Τι χρειαζόταν ; μια αίτηση προς τον αρμόδιο φορέα. Μια σύμπραξη τοπικού εμπορικού  συλλόγου και Δήμου. Μια αρχή, που θα επέτρεπε να αναδειχθούν τα πολιτισμικά στοιχεία ,πολιτιστικά, ιστορικά, παραδοσιακά στοιχεία  που έχει η περιοχή μας. Είμαστε μια πόλη -είσοδος. Από τη Δυτική Ελλάδα , μετά τη δημιουργία της ΟΛΥΜΠΙΑΣ και ΙΟΝΙΑΣ  αυτοκινητόδρομοι που καταλήγουν στην Αθηνών -Κορίνθου  , χιλιάδες ταξιδιώτες καθημερινά ,περνούν και φθάνουν στη Λεωφόρο Αθηνών . Ακόμα και από την Ιερά οδό αλλά και διαμπερής κυκλοφορία , διευκόλυνση στους γειτονικούς δήμους.  Μας αφήνουν μόνο τη ρύπανση, ατμοσφαιρική, ηχητική , απόβλητα, κυκλοφοριακό .  Πως μπορούμε να δημιουργήσουμε πόρους από τόσους χιλιάδες  διερχόμενους, κάποιοι να  σταματούν να θεωρούν τη πόλη μας μέρος της επίσκεψης τους προς άλλες περιοχές της Αθήνας αλλά  ακόμα και προορισμό. Πως θα τους προσελκύσουμε ως επισκέπτες; ‘Εχουμε  τα αξιοθέατα , από το μεγαλύτερο Κήπο (διομήδειο κήπο) στην Αττική μέχρι μνημείο της UNESCO, Μονή Δαφνίου, αρχαιολογικούς χώρους, αθλητικούς χώρους , αλλά και  μνημεία ιστορικής μνήμης όπως το Στρατόπεδο Χαϊδαρίου . Με το πρόγραμμα Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου θα μπορούσε να αλλάξει η πόλη μας με έργα για το περιαστικό πράσινο, αναπλάσεις πλατειών, κατασκευές πεζοδρομίων, υπογειοποιήσεις καλωδίων κοινής ωφέλειας, αναβάθμιση υπαίθριων πολιτιστικών και αθλητικών εγκαταστάσεων, δημιουργία χώρων στάθμευσης που  τόσο μεγάλη ανάγκη υπάρχει,  εγκατάσταση συστημάτων έξυπνου οδοφωτισμού, εγκατάσταση στεγάστρων, εργασίες ανάδειξης των ίδιων των καταστημάτων, παρεμβάσεις για την προσβασιμότητα ΑΜΕΑ που τώρα δεν υπάρχουν πουθενά στη πόλη  , free WiFi για τους καταναλωτές-επισκέπτες, φυτεύσεις πρασίνου και εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης της κυκλοφορίας, βελτίωση κινητικότητας, βελτίωση μικροκλίματος, αισθητικής αναβάθμισης, ορθολογικής διαχείρισης αστικών αποβλήτων.

‘Ένα ξεκίνημα για τη πόλη μας  , που θα μπορούσε ανατρέψει ριζικά την εικόνα που έχουμε σήμερα για  τις γειτονιές και θα εκτινάξει την εμπορική αξία των καταστημάτων , την επισκεψιμότητα  με  παράλληλη σειρά πολιτιστικών δράσεων από το δήμο.

Yπόθεση win-win.

Η Δράση Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου https://www.etam.gr/el/anoixta_kentra_emporiou_epanek/ kondylh-podhlatodromos-kolonakia-1

Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου (ΑΚΕ) είναι ένας πρωτοποριακός θεσμός που αποσκοπεί στην ενίσχυση της μικρομεσαίας ελληνικής επιχειρηματικότητας, η οποία παρέχει χιλιάδες θέσεις εργασίας στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, στην αναβάθμιση των αστικών κέντρων μέσα από μια μεγάλη γκάμα παρεμβάσεων και φυσικά στη διευκόλυνση και την παροχή επιλογών στους καταναλωτές. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία της ΕΣΕΕ, που έχει την υποστήριξη της ΓΣΕΒΕΕ και υλοποιείται από τους κατά τόπους Εμπορικούς Συλλόγους.

Ξεκίνησε πιλοτικά σε 4 τελικά πόλεις: τη Θεσσαλονίκη, τον Πειραιά, τη Πάτρα και την Αλεξανδρούπολη.

Βασική προϋπόθεση συμμετοχής στη δράση είναι η συνεργασία μεταξύ φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης και των οικείων εμπορικών συλλόγων/επιμελητηρίων. Κάθε σχήμα (δήμος και οικείος εμπορικός σύλλογος/επιμελητήριο) θα υλοποιήσει ένα σύνολο συνεκτικών και αλληλένδετων παρεμβάσεων, με στόχο την αναβάθμιση της λειτουργικότητας και αισθητικής της περιοχής παρέμβασης και την οργάνωση της οικονομικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται εντός αυτής της περιοχής, με υιοθέτηση και χρήση έξυπνων εφαρμογών.  Αλλάζει την αρχιτεκτονική όψη των πόλεων και θέτει τις βάσεις για την αλλαγή κουλτούρας με επίκεντρο τη συνεργασία του επιχειρηματικού κόσμου με τη τοπική κοινωνία και τη διοίκηση του δήμου.

Υπόθεση win-win.

Συνολικά 11 δήμοι έχουν εκφράσει ενδιαφέρον συνεργασίας με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, στο πλαίσιο της δράσης.

Η περιοχή παρέμβασης θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον 200 μέτρα υφιστάμενο ή κατασκευασμένο πεζόδρομο ή οδό ήπιας κυκλοφορίας ή συνδυασμό και των δύο.

emporiko kentro patras

Κάθε πρόταση χρηματοδότησης θα περιγράφει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης μίας ή δύο κατά μέγιστο εμπορικών περιοχών παρέμβασης εντός της ίδιας δημοτικής ενότητας.

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΧΩΡΟΥ & ΕΞΥΠΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

Ανάπλαση πλατειών/περιβάλλοντος χώρου, μνημείων, κατεδαφίσεις παλιών κτιρίων, φυτεύσεις πράσινου, βυθιζόμενοι κάδοι απορριμμάτων, υπογειοποίηση καλωδίων, αναβάθμιση /δημιουργία χώρων πάρκινγκ, προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων για μεταφορά πελατών, γλυπτά, εικαστικές εγκαταστάσεις, συστήματα ασύρματης πρόσβασης, συστήματα οδοφωτισμού, κλπ

ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Ανάδειξη και επενδύσεις εξωτερικών όψεων με ομοιόμορφα υλικά, προμήθεια και εγκατάσταση ομοιόμορφων στεγάστρων, τεντών & επιγραφών, χρωματισμός εξωτερικών όψεων, διοργάνωση εκδηλώσεων για την προβολή της περιοχής, προμήθεια εξοπλισμού διακόσμησης περιοχής, δημιουργία ψηφιακού λογότυπου και προβολή σε ψηφιακά μέσα, κλπ.

. openmall2

‘Όλα τα παραπάνω χωρίς να ξοδέψουν επαγγελματίες και δήμος , ούτε ένα ευρώ. Με 1.500.000 ευρώ για το Δήμο και 400.000 για τον Εμπορικό Σύλλογο,  αυτή είναι η οροφή προβλεπόμενης χρηματοδότησης.

Δαπάνες βελτίωσης προσβασιμότητας

  • – προμήθεια mini bus τελευταίας τεχνολογίας που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών CO2 και αέριων ρύπων, χωρίς αντίτιμο
  • – παρεμβάσεις για την προσβασιμότητα ΑΜΕΑ τόσο στο δημόσιο χώρο όσο και σε επιμέρους υποδομές (π.χ. διαμόρφωση στάσεων αστικών λεωφορείων).

Δαπάνες για «Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης πόλης» οι οποίες ενδεικτικά περιλαμβάνουν:

– συστήματα παροχής ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο (free wifi για τους επισκέπτες),

– συστήματα έξυπνου οδοφωτισμού,

– αντικατάσταση και προμήθεια βυθιζόμενων κάδων απορριμμάτων και προμήθεια συστημάτων έξυπνης διαχείρισης απορριμμάτων,

– προμήθεια συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης,

– συστήματα τηλεχειρισμού δημόσιων υποδομών και δικτύων της περιοχής παρέμβασης.

Δαπάνες για «Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης βιώσιμης κινητικότητας» οι οποίες ενδεικτικά περιλαμβάνουν:

– προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων για μεταφορά επισκεπτών από κόμβους μεταφορών (λιμάνι, ΚΤΕΛ, αεροδρόμιο κ.α) χωρίς αντίτιμο,

– προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιζόμενων στάσεων λεωφορείων,

– συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας στην περιοχή παρέμβασης,

– συστήματα ελεγχόμενης στάθμευσης στην περιοχή παρέμβασης,

– συστήματα ελέγχου πρόσβασης σε πεζοδρόμους της περιοχής παρέμβασης.open_mall_peiraia_749520002

Όσο λοιπόν  οι πόλεις επεκτείνονται και καλούνται να φιλοξενήσουν ολοένα και περισσότερο πληθυσμό, είναι σημαντικό να εξελίσσονται παράλληλα με τις ανάγκες και τις επιθυμίες των κατοίκων τους. Έτσι γεννήθηκε η θεωρία του “αστικού βελονισμού”, η οποία προέρχεται από τον Φιλανδό αρχιτέκτονα Marco Casagrande. Βάση αυτής της προσέγγισης, μικρές ήπιας κλίμακας και χαμηλού κόστους παρεμβάσεις στο αστικό περιβάλλον μπορούν να αποτελέσουν ανάσες δημιουργίας και συνεργασίας ανάμεσα στους κατοίκους της πόλης, με στόχο την καλυτέρευση της καθημερινότητας τους.

δημιουργία δικτύων πεζόδρομων στην περιοχή του εμπορικού κέντρου

κεντρικής περιοχής – ενοποίηση πόλων έλξης

?δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας

δημιουργία χώρων στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου

πρόβλεψη παρόδιας στάθμευσης μόνο για κατοίκους

σχεδιασμός συνολικός για αστικές συγκοινωνίες

δημιουργία ποδηλατοδρόμων 

κεντρικής περιοχής – ενοποίηση πόλων έλξης

Στο σύγχρονο αστικό σχεδιασμό, είναι αποδεδειγμένο ότι, περιλαμβάνονται βελτιώσεις που αφορούν στην πεζοδρόμηση τμημάτων του κέντρου των πόλεων ή στην μετατροπή οδών σε ήπιας κυκλοφορίας αλλά και λοιπές βελτιώσεις που δύναται να ενδυναμώσουν το θεσμό των εμπορικών κέντρων των πόλεων. Μπορούν να αλλάξουν οι κεντρικοί οδοί και οι πεζόδρομοι της πόλης μας, με όφελος για όλους. Τέτοιες βελτιώσεις προωθούνται με σκοπό να καθιστούν τα κέντρα πιο ελκυστικά, να βελτιώνουν την ποσότητα και ποιότητα των καθιστικών χώρων, αλλά και τις λοιπές υποδομές που λειτουργούν επικουρικά σε αυτά. Έχουμε πεζόδρομους που έχουν καταληφθεί από συγκεκριμένες επαγγελματικές δραστηριότητες και αυτό δύσκολα μπορεί να ανατραπεί. Γιατί λοιπόν να μην εκμεταλλευθούμε δήμος και εμπορικός σύλλογος τη συγκεκριμένη δράση  ώστε να ωφεληθεί και το σύνολο των κατοίκων.   Μεγάλο μέρος των δυνατοτήτων που μπορεί να προσφέρει ένα δίκτυο εμπορικών δρόμων, για να διατηρηθεί και να αναπτυχθεί μετέπειτα στηρίζεται σε πέντε βασικές αρχές στρατηγικής σημασίας:

•    Προσβασιμότητα για όλους τους χρήστες

•    Μέσα μαζικής μεταφοράς

•    Δίκτυο πεζοδρόμων

•    Ποδήλατο

•    Έξυπνα συστήματα

•    Πληροφόρηση – προώθηση

•    Συνεχής βελτίωση

Πρέπει να αλλάξουν  οι πόλεις μας για να είναι βιώσιμες.  Σε έναν κόσμο που αλλάζει συνέχεια , προγράμματα και δράσεις ανακοινώνονται , με χρηματοδότηση ικανοποιητική που αρκεί για να αλλάξει τη πόλη μας. Αλλά η διοίκηση και το κέντρο λήψης αποφάσεων  που θα΄πρεπε να  διεκδικεί  και να σχεδιάζει με αποτελεσματικό τρόπο  και όραμα στο μέλλον μιας ανθρώπινης , μιας βιώσιμης πόλης , μάλλον απουσιάζει.

Η πόλη μας , με 1.900.000 ευρώ  και υλοποίηση σχεδιασμού όπως παραπάνω , θα γινόταν μια άλλη βιώσιμη πόλη ,  ανθρώπινη πόλη .

Ο Δήμος Τρικκαίων -ήδη συμμετέχει στο πρόγραμμα

https://trikalacity.gr/trikala-etoimazetai-to-anoichto-emporiko-kentro-me-19-ekat-e/

Η Ελευσίνα ευρωπαϊκή πολιτιστική πρωτεύουσα 2021 .

Το Περιστέρι  (Diamant of the Greece Economy 2013), βραβεύτηκε για τη προσβασιμότητα και την επιχειρηματικότητα  για τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο δήμο .

Η Αγία Βαρβάρα ( BEST CITY AWARDS 2016) ,βραβεύτηκε στην κατηγορία Αειφόρος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός για το έργο « Πράσινη Πιλοτική Αστική Γειτονιά”.

Δήμος Αιγάλεω (Απονομή Σήματος Αριστείας Χρηστής Διακυβέρνησης  2018).

Λεφτά υπάρχουν , πρέπει όμως να τα διεκδικήσουμε για έργα που δημιουργούν πόρους για τη πόλη και ποιότητα ζωής για τους κατοίκους.

θέλουμε μια πόλη για να ζείς . Σήμερα είναι η πόλη που αγανακτείς και δεν θες να διαβείς, δεν θες καν να ζείς.

IMG_20180922_075535
Πεζόδρομος Καραϊσκάκη ,από  την υποχρεωτική 3,00 μέτρα ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών , με ευθύνη του δήμου -κατασκευές οριοθέτησης- 1,50 μέτρο έχει απομείνει  και κάγκελα παντού. Οι κυβόλιθοι, έχουν αποδειχθεί επικίνδυνοι για τη βάδιση αλλά και για τα αναπηρικά αμαξίδια και  καροτσάκια όσο για τις τέντες είναι εκτός οριοθέτησης .

http://new.myota.gr/2018/10/22/%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CF%84%CE%AC-%CE%BA%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%B1-%CE%B5%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%B2%CE%B9%CF%8E%CF%83%CE%B9%CE%BC%CE%B7-%CE%BA%CE%B9%CE%BD/%MCEPASTEBIN%%MCEPASTEBIN%