Φλοίσβος και Σκαραμαγκάς, the joke is on us

(the joke is on us= την πατήσαμε (ελεύθερη μετάφραση))

Παλαιό Φάληρο-Φλοίσβος, Δέλτα Φαλήρου,τότε

Τροκαντερό, Πρινόπουλου, Μπαρ & Λούνα Πάρκ Πλάτων (Φλοίσβος).
Ερημιά παντού στα βουναλάκια του Παλ. Φαλήρου.
Μια μοναδική φωτογραφία του 1908 από το ακρωτήριο (Τροκαντερό).φωτ άρθρου.
To πάρκο στον Φλοίσβο

Από την αποτυχία

Ο πρώτος ζωολογικός κήπος της Ελλάδας βρισκόταν στο Παλαιό Φάληρο. Άνοιξε το 1900 και συγκαταλέχτηκε ανάμεσα στους καλύτερους της Ευρώπης! Το αποτέλεσμα ήταν παραδεισένιο και πολύ εντυπωσιακό για την εποχή. Δυστυχώς, όμως, η αίγλη του δεν κράτησε πολύ καιρό. Το 1912, ο Δήμος Αθηναίων πρόσθεσε στις εγκαταστάσεις το πρώτο μεγάλο λούνα παρκ και ιδιώτες άρχισαν να διεκδικούν σημαντικές εκτάσεις. Με τον Εθνικό Διχασμό προ των πυλών, ξεκίνησε η εγκατάλειψη και η καταστροφή των εγκαταστάσεων. Το 1916, τα ζώα άρχισαν να πεθαίνουν από έλλειψη τροφής λόγω του Αγγλογαλλικού αποκλεισμού του Πειραιά. Ο Ζωολογικός Κήπος έπαψε τη λειτουργία του και στο χώρο του δημιουργήθηκε το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων (ΚΕΑ).

Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων (ΚΕΑ)

Το 1925 ιδρύθηκε το πρώτο κρατικό εργοστάσιο αεροπλάνων (Κ.Ε.Α.) από την Αγγλική εταιρία Μπλάκμπερν. Στο φαληρικό Δέλτα δημιουργήθηκε και ο πρώτος Αερολιμένας για υδροπλάνα, εγκαινιάζοντας παράλληλα, την 1η Αυγούστου 1926, την πρώτη διεθνή αεροπορική γραμμή Μπρίντεζι – Φάληρο – Κωνσταντινούπολη. Για αυτό και τόσοι πολλοί Κωνσταντινοπολίτες  διαμένουν στην περιοχή.

Το 1979-1980 εγκαταλείφθηκαν οι εγκαταστάσεις, διότι το εργοστάσιο απορροφήθηκε από την ΕΑΒ και μεταφέρθηκε στην Ελευσίνα.

Σήμερα στην επιτυχία

Η μελέτη του RENCO PIANO  και των συνεργατών του, αναφέρει ειδικά για τον Φαληρικό όρμο ότι εντάσσεται στο ευρύτερο παραλιακό μέτωπο της Αθήνας και αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό τμήμα του. Λόγω της στρατηγικής του θέσης, η οποία οφείλεται στην εγγύτητα με τον Πειραιά και την εύκολη πρόσβαση με το κέντρο της Αθήνας – μέσω της ταχείας λεωφόρου Ανδρέα Συγγρού, ο Φαληρικός Όρμος αποκτά υπερτοπική σημασία και η αξιοποίησή του νοήμα για όλο το λεκανοπέδιο.

Η εντατικοποίηση των χρήσεων γης, τα μεγάλης κλίμακας δημόσια έργα και
οι εκτεταμένες επιχωματώσεις μετατρέπουν de facto τον υγροβιότοπο του Φαλήρου σε
δομημένο περιβάλλον. Από τις σημαντικότερες αιτίες περιβαλλοντικής υποβάθμισης με αρκετές προεκτάσεις είναι η μετατροπή των αθηναϊκών ρεμάτων σε αποχετευτικούς αγωγούς πουεπιβάρυναν ιδιαιτέρως τον κύριο τόπο εκβολής τους, το φαληρικό όρμο

Από το το Δέλτα Φαλήρου λοιπόν και την κατασκευή του οικολογικού πάρκου 220 στρεμμάτων στην παραλία του Μοσχάτου, αλλά και τη δημιουργία πάρκου περίπου 35 στρεμμάτων στον χώρο που θα απελευθερωθεί από την αποκαθήλωση της υπερυψωμένης λεωφόρου Ποσειδώνος. Η η οποία έχει κατασκευασθεί και η μετατόπιση της  νότια σε όλο το μήκος της από το ΣΕΦ μέχρι και το Δέλτα Φαλήρου και με  «βύθιση» περίπου τεσσάρων  μέτρων  κάτω από την υπάρχουσα επιφάνεια. Πηγή: www.lifo.gr

Η έκταση είχε μπαζωθεί και την εποχή της δικατορίας και κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Με αποτέλεσμα τις πλημμύρες των προγουμένων  ετών. 1.000 στρέμματα η έκταση.  Τώρα οι κάτοικοι αποκτούν πρόσβαση στη θάλασσα και συγχρόνως θωρακίζεται η περιοχή, από τις πλημμύρες.

Φλοίσβος

Οι εγκαταστάσεις του Εργαστασίου Κατασκευής Αεροσκαφών έχουν γίνει μουσείο Πολεμικής Αεροπορία.

Η  μαρίνα η οποία έχει την δυνατότητα ελλιμενισμού εκατοντάδων σκαφών. Έσοδα για τον δήμο Παλαιού Φαλήρου.

Εστιατόρια, μπαρ, καφέ, παγοδρόμιο!, πάρκο για τα παδιά με ολοκληρωμένη εμπειρία αναψυχής και υπηρεσιών. Θερινός κινηματογράφος. Μια πόλη μέσα στην πόλη με υπηρεσίες  και διασκέδαση, για όλες τις ηλικίες. Με προσβασιμότητα για όλους και όλες.

Ποιότητα Ζωής, χώροι κοντά στη φύση, θάλασσα για όλους. Και έσοδα για τους Δήμους. Εκτός επό την εκμίσθωση υπάρχει και η προσφορά στα πλαίσια της κοινωνικής ευθύνης (κοινωνικό συσσίτιο).  Πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, η χαρά των γονιών με τα καροτσάκια. Ξέγνοιαστη βόλτα για οικογένειες, ΑμεΑ, αθλητές. Χιλιάδες μέτρα για βόλτες με ποδήλατο.

Σκαραμαγκάς-Χαϊδάρι,  τότε

Η περιοχή της Αττικής που ονομάζεται Σκαραμαγκάς, ανήκει στο Χαϊδάρι. Για την ακρίβεια είναι ένας φυσικός όρμος βορειοδυτικά εσωτερικός του Σαρωνικού, επί της Αττικής και συγκεκριμένα ο νότιο-νοτιοανατολικός μυχός του Κόλπου της Ελευσίνας. Σκαραμαγκάς ονομάστηκε ολόκληρη η παραλία από τη λίμνη Κουμουνδούρου μέχρι το Πέραμα, αν και περιορίζεται στη χρήση από τις εγκαταστάσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Το όνομά του το οφείλει στην ιστορική οικογένεια των Σκαραμαγκάδων στην ιδιοκτησία του οποίου είχε περιέλθει η περιοχή. Και ύστερα το δώρισε στο Ελληνικό κράτος.

Ναυτική Πολεμική Βάση και ΚΕΝ

Στην Περιοχή αναπτύχθηκε Ναυτική Πολεμική Βάση του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού καθώς και το Κέντρο Εκπαίδευσης ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ με ξεχωριστή διοίκηση και με έργο τον στρατονομικό έλεγχο της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ και λειτουργούσες Στρατιωτικές ναυτικές Σχολές τις Ναυτιλίας /Κατεύθυνσης(Ν/Κ)-Πυροβολικού (Π/Β)-Ραδιοεντοπιστών(Ρ/Ε) και Μουσικών (ΜΟΥΣ).

Διαπλεκόμενοι από τα παλιά

Στον Σκαραμαγκά αναπτύχθηκαν τα πρώτα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ελλάδας από τον Έλληνα εφοπλιστή Σταύρο Νιάρχο, όπου είναι τα σημερινά Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Γνωστές οι σχέσεις με τον πρωτεργάτη της χούντας Ν. Μακαρέζο. Ο Μακαρέζος μάλιστα, υποστηρίζοντας τον Νιάρχο, συγκρούστηκε με τον Παπαδόπουλο (ο οποίος υποστήριζε τον Ωνάση) για το ποιος από τους δύο «επενδυτές» θα κέρδιζε τις συμβάσεις με το δημόσιο για το χτίσιμο διυλιστηρίων. Ο Νιάρχος έκρινε σκόπιμο να διορίσει μετά την Μεταπολίτευση στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά τον κατηγορηθέντα για βασανιστήρια, στρατονόμο Ηρακλή Μπλιώνα.**

Οδηγούν στις σημερινές  μισές δουλειές-λεωφόροι και αντιπλημμυρικά

Και μην ξεχνάμε στο Χαϊδάρι έχουμε την αρχαιότερο δρόμο ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΟΔΟ  και την λεωφόρο Αθηνών με πολύ μεγαλύτερο φόρτο από οποιαδήποτε λεωφόρο Ποσειδώνος.

Και βιότοπους και την Μονή Δαφνίου και τόσα άλλα. Έπρεπε να έχουμε προτεραιότητα για έργα και αναβάθμιση δομημένου περιβάλλοντος.

  1. Για τη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση της Ιεράς Οδού ο Δήμος Χαϊδαρίου, σε συνεργασία με τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο Δυτικής Αττικής (ΑΣΔΑ), προχώρησε στην εκπόνηση συνολικής μελέτης για το τμήμα από τα σύνορα με το Αιγάλεω μέχρι το Δαφνί. Η μελέτη αυτή, μετά την έγκρισή της και από το Υπουργείο Πολιτισμού, άρχισε να υλοποιείται το 2001, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η εφαρμογή της, καθώς έφτασε μέχρι τη συμβολή της Ιεράς Οδού με την οδό Φώκαιας.

2. Αντιπλημμυρικός αγωγός από Πύλου-Χαϊδάρι μέχρι Πατριάρχου Σεργίου-Περιστέρι .Οι          εργασίες διακόπηκαν αφού ήταν αδύνατη η μετακίνηση του αγωγού και ο εργολάβος            σκέπασε ό,τι είχε φτιάξει μέχρι εκείνη την ώρα, περιμένοντας λύση από τις υπηρεσίες της     Περιφέρειας Αττικής, που χρηματοδοτεί και διαχειρίζεται το έργο.

3.  Τα δυο τούνελ που χάσκουν παραπλεύρως της λεωφόρου ακριβώς απέναντι από τον Σκαραμαγκά. Ο Υπερ-κόμβος Σκαραμαγκά ο οποίος θα συνέδεε τη Λεωφόρο  Σχιστού και τον Πειραιά με την Αττική Οδό. Να αποσυμφορήσει  την Εθνική Οδό, που εξυπηρετεί όλη τη δυτική Ελλάδα. Γελάνε κι αυτά, σαν στόματα ανοιχτά, με την διαρκή αδιαφορία.

 Και στις σημερινές απόλυτες αποτυχίες

Γιατί δεν ζητάμε; 

3. Υπογειοποίηση της Λ. Αθηνών, η οποία με 8 λωρίδες κυκλοφορίας είναι ένας από τους          μεγαλύτερους οδικούς άξονες της Αθήνας και δέχεται πολύ μεγάλους κυκλοφοριακούς          φόρτους. Τελευταίο θύμα η άτυχη  συμπολίτισσα, πολύτεκνη.

4. Για τον Σκαραμαγκά υπάρχει μελέτη, και συγκεκριμένα αναφέρει:

Η αξιοποίηση όσου μεγαλύτερου μήκους ακτής γίνεται για το δημόσιο
συμφέρον
•Η ανάδειξη της ιστορικότητας του τοπίου και η προστασία της λίμνης
Κουμουνδούρου από περαιτέρω ρύπανση
•Η δημιουργία εγκαταστάσεων για λόγους αναψύχής και με δωρεάν είσοδο σε
μεγάλη έκταση
•Η δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων

Ο Σκαραμαγκάς είναι αποτυχία όλων όσων έχουν διοικήσει το Δήμο  μας

Οι δημόσιοι χώροι, όπως οι παραλίες, δάση αποτελούν «αγαθά» για τη συλλογική κατανάλωση, αντίστοιχα με τα σχολεία, τις υποδομές υγείας κλπ, καθώς διαδραματίζουν ρόλο στην κοινωνική αναπαραγωγή ως χώροι ξεκούρασης και επαφής με τη φύση. Κυρίως
όμως αφορούν την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την προστασία των γειτονιών από επιβαρυντικές δραστηριότητες.

Είναι αμέλεια όλων και σιωπηρή συνενοχή

Ο Δήμος Χαϊδαρίου, με ομόφωνες αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου, ζητά την επιστροφή στον δήμο του τμήματος της έκτασης, που δεν είναι πλέον απαραίτητο για τους σκοπούς των ναυπηγείων, και την ανάκτηση και ανάπλαση της ακτής, για να επαναλειτουργήσει ως χώρος περιπάτου, άθλησης και αναψυχής.

Αλλά ο Δήμος Χαϊδαρίου και οι όμοροι δήμοι, οι οποίοι έχουν λόγο και αιτία να δημιουργήσουν κοινό μέτωπο για έργα σε ολόκληρη την περιοχή. Από Πέραμα μέχρι Ελευσίνα και από Αιγάλεω και Περιστέρι μέχρι Κορυδαλλό. Μένουν σε αλαλία και ατολμία. Και εν τω μεταξύ περνάνε και φωτογραφικές διατάξεις για άδειες και χωροθετήσεις κατασκευών, στο δάσος.

Το Δημοτικό Συμβούλιο  Χαϊδαρίου περίκλειστο και απορροφημένο σε εσωτερικές έριδες, ανταγωνισμούς και ομφαλοσκοπήσεις. Δεν ζητά την συνεργασία και συντονισμένη πρωτοβουλία και ενέργεια από όσους έχουν ΕΥΘΥΝΗ, να γίνουν έργα πνοής στη δυτική Αθήνα.

Έχει ορισθεί γραμμή αιγιαλού από το 1957 (ΦΕΚ223 Α’), στο σημείο. Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει όλες τις αποτυπώσεις των πολεοδομικών σχεδίων.

Δεν είμαστε πολίτες β’,’γ΄,δ’ κατηγορίας. Δεν είμαστε πολίτες μιας κατώτερης τάξης.

Πληρώνουμε φόρους όπως και οι νότιοι συμπατριώτες. Στην ίδια Πολιτεία στην ίδια πατρίδα.

Με δυό λόγια ο κος Νιάρχος ( οι κληρονόμοι κλπ) μας χρωστά και πρέπει τώρα να ζητήσουμε τα δανεικά. Όπως και η Κυβέρνηση. Μας χρωστάνε.

Το  Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο της δωρεάς των 10.000.000,00€ προς τον Δήμο Αθηναίων.

Για το ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ   στο Δήμο Αθηναίων 10.000.000,00. Για εμάς, γι ατη θάλασα μας, για τη ζωή μας; Τίποτα …

Μικροί, άβουλοι, μοιραίοι