Στη χώρα που ακόμα “χτίζουν” τη γυναίκα του πρωτομάστορα, αλλά τίποτα “σωστό δεν στεριώνει”

Το πέτρινο γεφύρι της Άρτας είναι το πιο ξακουστό στην Ελλάδα και αυτό βέβαια το οφείλει στο θρύλο για τη θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα.

Κατά το δημοτικό τραγούδι που ανήκει στα άσματα του ακριτικού κύκλου, «1300 κτίστες, 60 μαθητές, 45 μάστοροι (μηχανικοί) υπό τον Αρχιμάστορα, προσπαθούσαν να κτίσουν τη γέφυρα της οποίας τα θεμέλια κάθε πρωί ήταν κατεστραμμένα.

Τελικώς – σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση – «ένα πτηνό με ανθρώπινη φωνή γνωστοποίησε πως για να στεριώσει η γέφυρα απαιτείται η ανθρωποθυσία της συζύγου του Πρωτομάστορα». Το οποίο και έγινε με κατάρες που καταλήγουν σε ευχές.

Η αρχική κατασκευή του γεφυριού τοποθετείται στα χρόνια της κλασικής Αμβρακίας επί βασιλέως Πύρρου Α.

Το έτος 1881, όταν απελευθερώθηκε de jure (με συμφωνία) η Άρτα, το γεφύρι ήταν το σύνορο της ελεύθερης Ελλάδας με την τουρκοκρατημένη Ελλάδα. Το διώροφο νεοκλασικό κτίριο στο δυτικό άκρο του γεφυριού, που χτίστηκε το έτος 1864 από Αυστριακό αρχιτέκτονα και σήμερα στεγάζει το Λαογραφικό Μουσείο Άρτας, αρχικά χρησιμοποιήθηκε ως οθωμανικό φυλάκιο της Γέφυρας και αργότερα, μετά το έτος 1881, ως μεθοριακός σταθμός, Τελωνείο των Τούρκων (από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια).

Σήμερα στη χώρα μας

Η φονικότερη πυρκαϊά στη χώρα μας

Στις 23 Ιουλίου 2018 δύο μεγάλες πυρκαγιές ξέσπασαν στην Αττική, η πρώτη στην Κινέττα και η δεύτερη κοντά στο Νταού Πεντέλης. Στη δεύτερη περίπτωση η πυρκαγιά επεκτάθηκε και πέρασε μέσα από τους οικισμούς Νέος Βουτζάς και Μάτι με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 102 άνθρωποι και να τραυματιστούν δεκάδες άλλοι. Από τις δύο πυρκαγιές καταστράφηκαν ολοσχερώς ή έπαθαν ζημιές χιλιάδες σπίτια ενώ κάηκαν και δεκάδες χιλιάδες στρέμματα δάσους.

Από την πυρκαγιά στο Μάτι έχασαν τη ζωή τους 101 άνθρωποι, 48 γυναίκες, 41 άνδρες, 11 παιδιά (1 νήπιο)).Το νεότερο θύμα ήταν 6 μηνών και το γηραιότερο 93 χρονών.] Από τους νεκρούς ήταν 95 Έλληνες, 2 Πολωνοί, 1 Ιρλανδός, 1 Βέλγος και 1 Γεωργιανός.

Τουλάχιστον 164 ενήλικες και 23 παιδιά εισήχθησαν στο νοσοκομείο με τραυματισμούς, στους οποίους συμπεριλαμβάνονταν 11 ενήλικες σε σοβαρή κατάσταση. Τουλάχιστον 15 άτομα απεβίωσαν στους επόμενους μήνες στο νοσοκομείο.(Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια).

 

Μήπως φταίνε  οι Βαυαροί;

Αμέσως μετά την απελευθέρωση και τη σύσταση του Ελληνικού Κράτους, συστάθηκε το Υπουργείο Οικονομικών (έτος 1833), στο οποίο προσδιορίστηκε ως
αρμοδιότητα “η εκ των Εθνικών δασών ωφέλεια, η υπεράσπισις αυτών εναντίων των ενδεχομένων παρανομιών και η απελευθέρωσις των από επιβλαβείς δουλείες”. Τόσο η διατύπωση της αρμοδιότητας, όσο και το ίδιο το γεγονός της υπαγωγής των δασών στο Υπουργείο Οικονομικών, μαρτυρούν ότι ο νομοθέτης της εποχής εκείνης θεωρούσε ότι η μοναδική και αποκλειστική εκ των δασών ωφέλεια, είναι το ποσό που θα εισρέει στο δημόσιο ταμείο από την εκμετάλλευση αυτού του πόρου.
Τρία έτη αργότερα, δηλαδή το 1836, ιδρύεται η Δασική Υπηρεσία με Διάταγμα “περί διοργανισμού των Δασονομείων” και οι Διευθυντικές θέσεις καλύφθηκαν από
Βαυαρούς, ενώ οι λοιπές θέσεις από έλληνες πολίτες διαφόρων ειδικοτήτων. Την ίδια περίοδο θεσπίστηκαν τα πρώτα δασοδιοικητικά μέτρα που αφορούσαν στην απαγόρευση της ρητίνευσης των εθνικών δασών, στη ρύθμιση της βοσκής εντός των δασών και έγινε μια προσπάθεια απογραφής της δημόσιας δασικής ιδιοκτησίας, όμως δεν απέδωσαν τίποτα το θετικό.

Το ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (όπως αναθεωρήθηκε το 2001)Άρθρο 24 αναφέρει γενικά **1. Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί
υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός.

Για τη διαφύλαξή του το Κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά μέτρα στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας. Νόμος ορίζει τα σχετικά με την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων. Η σύνταξη δασολογίου συνιστά υποχρέωση του Κράτους.
Απαγορεύεται η μεταβολή του προορισμού των δασών και των δασικών εκτάσεων, εκτός αν προέχει για την Εθνική Οικονομία η αγροτική εκμετάλλευση ή άλλη τους χρήση, που την επιβάλλει το δημόσιο συμφέρον.

Ο όγκος της ισχύουσας δασικής νομοθεσίας ξεπερνά τα 150 νομοθετήματα (νόμοι και διατάγματα) και τις 1.000 ΥΑ και ΚΥΑ και εγκυκλίους.

ΈΚΤΑΣΗ ΔΑΣΩΝ στην ευθύνη των Δασικών Υπηρεσιών.

Συνολικά 13,198,290.10 εκτάρια δάσους, η δασική έκταση στη χώρα μας. Στην Μακεδονία και Θράκη 3.335.070,00 η μεγαλύτερη έκταση και 831.290,00 η μικρότερη στη Κρήτη. Στην  Αττική 380.690,10 εκτάρια.

 Δράσεις πυροπροστασίας

Η αρμοδιότητα της οργάνωσης της πρόληψης των δασικών πυρκαγιών ανήκει στις δασικές υπηρεσίες. Στα μέτρα και τις δράσεις πρόληψης περιλαμβάνονται η διάνοιξη και συντήρηση του δασικού οδικού δικτύου, η διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών, η κατασκευή υδατοδεξαμενών και δικτύων υδροληψίας, οι παρόδιοι καθαρισμοί δασών, η κατάλληλη διαχείριση των δασών ώστε αυτά να είναι πιο ανθεκτικά στις πυρκαγιές καθώς και η διενέργεια περιπολιών του δασικού προσωπικού κατά τη διάρκεια του αντιπυρικού αγώνα.

Μετά τη μεταφορά της, το 1998, της δασοπυρόσβεσης στο πυροσβεστικό σώμα, οι δαπάνες για αυτήν υπερδιπλασιάστηκαν  από 120 εκατ. σε 400εκ. και πλέον, χωρίς να έχουμε τα αντίστοιχα αποτελέσματα, αφού ο μέσος όρος των καιόμενων κάθε χρόνο εκτάσεων αντί να μειωθεί αυξήθηκε. Από 497.430 στρ. κατά την περίοδο 1984 – 1997 (13 χρόνια) σε 525.517 στρ. την περίοδο 1998 – 2011 (13 χρόνια), υπήρξε μία αύξηση κατά 6% περίπου.

Για το 2018, απάντηση σε επερώτηση στη Βουλή,  η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας έχει εκδώσει έγγραφο με τις κατευθυντήριες οδηγίες για την υλοποίηση του μέτρου της Οργανωμένης Απομάκρυνσης σε εφαρμογή του άρθρου 108 του ν. 4249/2014. Απόφαση έχει εκδοθεί για την εναρμόνιση της λειτουργίας όλων των Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) των Περιφερειακών Ενοτήτων. Επίσης έχει καταρτιστεί και υπόδειγμα λειτουργίας των Συντονιστικών Τοπικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας των Δήμων της χώρας το οποίο είχε αποσταλεί σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

– Με αποφάσεις του υπουργού Εσωτερικών είχε  κατανεμηθεί ποσό συνολικού ύψους 18.400.000 ευρώ σε δήμους και συνδέσμους ΟΤΑ για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας.
Πηγή: iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/news/433696/eggrafo-toska-deihnei-alaloym-poios-einai-ypeythynos-gia-tin-ekkenosi-stis-pyrkagies

Για το 2019 1,4 εκ. ευρώ σε Συνδέσμους ΟΤΑ για δράσεις πυροπροστασίας,διένειμε το Υπουργείο και συγκεκριμένα 250.000 για τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο Δυτικής Αττικής. Για τους Δήμους περίπου 17 εκ. ευρώ, από αυτά μόνο 25.600 ευρώ στο Δήμο Χαϊδαρίου.

Η ΥΑ 61420/447 ΦΕΚ 2863/Β/5-7-2019 για το πρώτο σχέδιο δράσης του Σχεδίου Δράσης Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 προβλέπει την πιλοτική εφαρμογή σε τρείς περιοχές

Ακόμα προβλέπει την εκπαίδευση  και ενημέρωση μαθητών περιόδου 2010-21 .
Πολλά προβλέπονται στο συγκεκριμένο νομοθέτημα, γενικά αόριστα και λογοτεχνικά. Εκθέσεις Ιδεών για όλα τα θέματα στη χώρα που περιμένουμε να γίνει το κακό ή να θυσιαστούν άνθρωποι για να ληφθούν μέτρα -επί χάρτου και φτου, ξανά από την αρχή. Όχι, δεν φταίει ούτε ο κακός μας ο καιρός, η κακιά στιγμή.  Ανεύθυνοι πολίτες, κακιές διοικήσεις, ανέμελοι όλοι εν χορώ,τρέχουμε προς τον  γκρεμό.

Πορίσματα που μένουν στα συρτάρια

η αρμόδια  υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, προέβη σε ενημέρωση των ΟΤΑ α’ βαθμού της χώρας περί  των διαλαμβανομένων στην πρόσκληση των ΟΤΑ να δηλώσουν ενδιαφέρον για συμμετοχή υπαλλήλων τους σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσω της Σχολής Επιμόρφωσης και Μετεκπαίδευσης της Πυροσβεστικής Ακαδημίας. Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα εξελίσσεται στο πλαίσιο συνεργασίας του Πυροσβεστικού Σώματος με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Στην Ελλάδα του 2019,  124 πνιγμοί μέχρι 15/8/2019 , στη χώρα με μία από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές στον κόσμο. Με καλοκαιρία  σχεδόν 8 μήνες το χρόνο. Οι περισσότεροι πνιγμοί έχουν καταγραφεί τις ώρες του μεσημεριού Το  ωράριο υπηρεσίας ναυαγοσώστη είναι  10.00 – 17.30 Ω.
 Σε  κάθε πνιγμό, αντιστοιχούν 4-20 μη θανατηφόροι πνιγμοί. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι έως και 8.000 άνθρωποι κινδυνεύουν κάθε χρόνο να χάσουν τη ζωή τους από πνιγμό.Στην Ελλάδα ο πνιγμός είναι η δεύτερη πιο συχνή αιτία θανάτου μετά τα τροχαία. Η χώρα μας βρίσκεται στην έκτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στην 39η παγκοσμίως, σε θανάτους με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
400 άνθρωποι ετησίως, χάνουν τη ζωή τους,από πνιγμό στη χώρα μας, οι περισσότεροι νέοι 20-24 ετών.

Η Ελληνική Ναυαγοσωστική Ακαδημία μας ενημερώνει για το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, τέθηκε σε ισχύ, μόλις πριν ένα χρόνο, από  5 Μαϊου 2018. Κάθε ναυαγοσώστης ελέγχει έκταση ακτής σε ακτίνα διακοσίων (200) μέτρων εκατέρωθεν του βάθρου – πύργου. Οσοι υπόχρεοι διαθέτουν τρεις (3) τουλάχιστον ναυαγοσώστες, έχουν υποχρέωση να προσλαμβάνουν και έναν (1) συντονιστή – επόπτη ναυαγοσώστη. Επίσης εφοδιάζουν κάθε ναυαγοσώστη με τον προβλεπόμενο εξοπλισμό και τέλος φέρουν την ποινική και αστική ευθύνη της εκτέλεσης του έργου.

Οι Δήμοι που έχουν πολυσύχναστες παραλίες, πέραν των παραπάνω υποχρεώσεων, οφείλουν επιπλέον κατά τους μήνες ναυαγοσωστικής παρουσίας, να διαθέτουν για την περιοχή δικαιοδοσίας τους, ανεξαρτήτως το ποιος φορέας έχει τη διαχείριση των παραλιών και ένα μηχανοκίνητο μικρό ταχύπλοο σκάφος. Επίσης η νέα νομοθεσία διευκρινίζει και ορίζει και όλους τους άλλους φορείς που είναι υπόχρεοι για την παροχή ναυαγοσωστικής κάλυψης.Ετσι, υποχρέωση ναυαγοσωστικής κάλυψης, έχουν και όσοι διοργανώνουν κάθε είδους ναυταθλητικούς αγώνες, κολυμβητικούς αγώνες καθώς και ψυχαγωγικές, πολιτιστικές, μουσικές και κοινωνικές εκδηλώσεις στον αιγιαλό ή την παραλία ή σε ζώνη λιμένος ή σε θαλάσσια περιοχή.Στην περίπτωση αυτή, η ύπαρξη του βάθρου, που προβλέπεται στην παραλία, δεν είναι υποχρεωτική, αλλά ο διοργανωτής οφείλει να αναθέτει τη ναυαγοσωστική κάλυψη σε ικανό αριθμό ναυαγοσώστων, μαζί με τον απαραίτητο εξοπλισμό.

Τροχαία δυστυχήματα

Στην Ελλάδα του 2019, μόνο τους πρώτους τρεις μήνες Ιαν-Φεβ-Μαρ χάθηκαν 131 άνθρωποι στους δρόμους.Σε δρόμους με χαμηλά όρια ταχύτητας και σε πρωινές ώρες.  Ούτε υπό την επήρεια ουσιών, ούτε σε αυτοκινητόδρομους με υψηλή ταχύτητα.  Πεζοί παρασύρθηκαν πηγαίνοντας στις δουλειές τους, οδηγοί έχασαν τη ζωή τους σε κανονικές συνθήκες οδήγησης. Μοτοσυκλετιστές χωρίς να φοράνε κράνη, σε οδοστρώματα επικίνδυνα. Οδηγοί μπερδεμένοι από τις σβησμένες ή μουτζουρωμένες πινακίδες, χωρίς ορατότητα σε φανάρια , σε γωνίες και διασταυρώσεις απο παράνομα σταθμευμένα οχήματα και άλλα εμπόδια (περίπτερα, περιφράξεις, δένδρα, κάδους,  καταλήψεις πεζοδρομίων από επαγγελματίες).

Από το φοβερό τροχαίο που σημειώθηκε στις 17 Αυγούστου 2017,  έξω από το Πολυτεχνείο Κρήτης, στοίχισε τη ζωή σε δύο φοιτητές, τη Στέλλα και το Γιάννη.

Δύο χρόνια μετά η εικόνα του δρόμου δεν θυμίζει σε τίποτε τον δρόμο που ήταν πριν την θυσία της Στέλλας και του Γιάννη.

Μικρό χρονικό διάστημα μετά το τραγικό δυστύχημα, τοποθετήθηκαν φωτεινοί σηματοδότες και διαβάσεις στην είσοδο του Πολυτεχνείου Κρήτης και δύο χρόνια μετά κατασκευάστηκε και το πεζοδρόμιο το οποίο αν υπήρχε οι δύο νέοι σήμερα θα ήταν μαζί μας. Ότι έχει γίνει για να είναι πιο ασφαλής ο δρόμος των Κουνουπιδιανών για την διέλευση των φοιτητών και των κατοίκων, έγινε από την θυσία της Στέλλας και του Γιάννη και κατασκευάστηκε με  το αίμα των δύο νέων παιδιών στα οποία όλοι οφείλουν ένα μεγάλο «ευχαριστώ».

Αφιερωμένο στη μνήμη της Στέλλας και του Γιάννη.

Στη μνήμη όλων των αθώων θυμάτων. Η θυσία τους θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί στις περισσότερες περιπτώσεις, αν όλοι προσπαθούσαμε να κάνουμε σωστά  τη δουλειά μας. Αν όλοι μας κοιτάγαμε το κοινό καλό και όχι μόνο “τη δουλειά μας” και “την οικογένεια μας”. Aν όλοι εφαρμόζαμε τους κανονισμούς και το Νόμο, υπακοή  στις στοιχειώδεις αρχές προφύλαξης για την ασφάλεια τη δική μας αλλά και των συνανθρώπων μας.

Σε όλους τους εμπλεκόμενους. Στην κατά περίπτωση, όλων των εμπλεκομένων,  (πυροσβεστών, αστυνομικών, εθελοντών, νοσηλευτών, τραυματιοφορέων, χειριστών αεροσκαφών, υπαλλήλων δημοτικών και κοινοτικών αρχών, Πολιτικής Προστασίας,κλπ) στη διάσωση και πυρόσβεση. Χάρη στις ηρωικές τους προσπάθειες, έχουν σωθεί στις περισσότερες περιπτώσεις, άνθρωποι, ζώα, δασικές εκτάσεις, θρησκευτικά και  πολιτιστικά μνημεία, περιουσίες.