“Smart cities”, οι πόλεις του μέλλοντος, σχεδιάζονται σήμερα

Καθώς οι πόλεις έχουν γίνει ισχυροί πόλοι έλξης για τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, ο αστικός πληθυσμός συνεχίζει να αυξάνεται σταθερά. Αν και αυτή η κατάσταση μπορεί να είναι θετική για τον οικονομικό πλούτο των αστικών περιοχών, η κατανομή του χώρου, οι θέσεις εργασίας, η Οδική ασφάλεια, οι μετακινήσεις, η συντήρηση του πρασίνου  καθώς και η βιωσιμότητά τους αποτελούν βασική πρόκληση.

Ο ΟΗΕ προειδοποιεί

Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών προβλέπει την αύξηση του πληθυσμού στις μεγάλες πόλεις περίπου στο 63% μέχρι το  2050. Αν και η αύξηση παγκοσμίως, θα είναι της τάξης του 32%. Δηλαδή στα μεγάλα αστικά κέντρα θα διπλασιαστεί ο αριθμός των κατοίκων σε σύγκριση με τον αριθμό των ανθρώπων στη Γη. Τα τρία τέταρτα του συνολικού  πληθυσμού, παγκοσμίως θα ζει σε πόλεις.

Το 2015, 828 εκατομμύρια άνθρωποι κατοικούσαν σε παράγκες, χωρίς τα βασικά, τρεχούμενο καθαρό νερό και στοιχειώδεις εγκαταστάσεις   Υγιεινής και αποχέτευσης*

Πόλεις του Αύριο είναι οι ευφυείς πόλεις

Σύμφωνα με την Έκθεση «Cities of tomorrow: Challenges, visions, waysforward»
(European Union Regional Policy, October 2011), το όραμα για τις ευρωπαϊκές
πόλεις του αύριο προσδιορίζεται από το ρόλο τους ως:
– τόπων εξελιγμένης κοινωνικής προόδου
– πεδίου ανάπτυξης της δημοκρατίας και πολυπολιτισμικότητας
– τόπων οικολογικής και περιβαλλοντικής αναγέννησης, με ισχυρή παρουσία
πράσινων δομών και υψηλής ποιότητας δημόσιους χώρους
– σημείων έλξης και μοχλών οικονομικής ανάπτυξης.

Οι ευφυείς πόλεις εξυπηρετούν

-πρακτικές αστικής καινοτομίας για τη βελτιστοποίηση των αστικών ροών, με ενίσχυση Μέσων Μαζικών Μεταφορών,  δρόμους ήπιας κυκλοφορίας σε όλο το οδικό δίκτυο. Δημιουργία ποδηλατοδρόμων και προσβάσιμα πεζοδρόμια.

-την παροχή βασικών υπηρεσιών στους κατοίκους, καθώς και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

-εξελιγμένες πλατφόρμες που λειτουργούν σε επίπεδο πόλης προκειμένου να μετρήσουν, να καταγράψουν, να συνδεθούν και να διαχειριστούν όλα τα βασικά αστικά συστήματα, μέχρι μια μεγάλη ποικιλία συγκεκριμένων εφαρμογών που βελτιστοποιούν οτιδήποτε: από χώρους στάθμευσης , μέχρι λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας

Smart Government, Smart Economy, Smart Environment, Smart Living, Smart Mobility, and Smart People

Πως θα διασφαλιστεί λοιπόν, η διαβίωση τόσων ανθρώπων με υγεία, και παραγωγικότητα. Μέρη στα οποία χαίρονται να ζουν και να δημιουργούν οικογένεια, φίλους. Να φροντίζουν για τη συντήρησή τους αλλά και για τη συνεχή βελτίωση τους;

Να δέχονται να πληρώνουν φόρους και τέλη για να ζουν σε πόλεις βιώσιμες, οι οποίες τους προσφέρουν ανάλογες υπηρεσίες, σχολεία, κέντρα ηλικιωμένων, κέντρα υγείας, αίθουσες πολιτισμού, αθλητικοί χώροι και βέβαια οδική ασφάλεια και προσβασιμότητα  παντού.

Τα πάντα σε μια πόλη, είναι συνυφασμένα και αλληλένδετα με τη διαθεσιμότητα του κοινόχρηστου χώρου. Επικοινωνίες, μεταφορές, πεζή μετακίνηση, χώρος για υποδομές, εξυπηρέτηση κοινού και δημόσιες υπηρεσίες. Στις σωστά σχεδιασμένες πόλεις, το δημόσιο δίκτυο-δρόμοι -πεζοδρόμια-πλατείες -πράσινο-παιδικές χαρές χώροι κοινωφελείς και δημόσιων υπηρεσιών, καταλαμβάνει περίπου το 30% με  35% σε κάθε γειτονιά. Δυστυχώς οι περισσότερες πόλεις απέχουν πολύ από αυτό. Για παράδειγμα, στις περισσότερες αφρικανικές πόλεις, καταλαμβάνει  περίπου το 10%, ο κοινόχρηστος χώρος τους, το οποίο βέβαια δεν είναι επαρκές.**

Smart GovernmentSmart EconomySmart EnvironmentSmart LivingSmart Mobility, and Smart People.


Ο καλύτερος συνδυασμός τεχνολογίας και ανθρώπινου κεφαλαίου αποτελεί βασική πρόκληση.

Εάν επιδιώκουν να γίνουν πραγματικά αυθεντικοί και ζωντανοί τόποι, ενθαρρύνοντας τη διάδοση της γνώσης και υιοθετώντας τις καλύτερες αστικές πρακτικές για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του ψηφιακού χάσματος και της κοινωνικής ανισότητας.

Στο κοινόχρηστο χώρο, ποια πόλη θεωρείται  ευφυής

Αν ο δρόμος μπροστά από το σπίτι μου γνωρίζει ποιος είμαι. Αν από το βηματισμό μου καταλαβαίνει αμέσως αν είμαι καλά. Αν ο φωτισμός του δρόμου μοιάζει ξαφνικά λίγο πιο φωτεινός, για να μου φτιάξει τη διάθεση. Αν το φανάρι στη διασταύρωση θέλει να με βοηθήσει και ανάβει αμέσως πράσινο, επειδή ξέρει τις δουλειές μου, αλλά και ότι έχω αργήσει ξανά. Αν μπορώ να αισθανθώ ότι με προσέχουν, επειδή ολόκληρη η πόλη είναι στη διάθεσή μου. Τότε όλο αυτό μοιάζει με ένα τρομερά κιτς όνειρο και ταυτόχρονα είναι η κατεύθυνση που έχουν πάρει διάφοροι τόποι στο δρόμο προς μια νέα Πραγματικότητα. Πολεοδόμοι και εταιρείες πληροφορικής προσπαθούν να φτιάξουν ένα μέλλον στο οποίο κανείς δε θα χρειάζεται να νιώθει απειλή ή να αισθάνεται μόνος. Όλοι αυτοί προχωρούν προς την τελευταία μεγάλη ουτοπία της νεωτερικότητας, προς τη σοφή, παντογνώστη Έξυπνη Πόλη.”

San Francisco skyline with rush hour traffic on the winding highways

San Francisco, η πρόκληση του 2016. VISION ZERO

San Francisco is the latest of a growing number of cities to close off some or all of the center to private vehicles.

Ο Δήμαρχος  London Breed, του, του SAN FRANCISCO , ΤΟ 2016 απαγόρευσε την κυκλοφορία των ιδιωτικών αυτοκινήτων, στο κέντρο της πόλης. Αυτή ήταν η αρχή για μια σειρά αλλαγών και μεταρρυθμίσεων με στόχο την ασφαλή μετακίνηση  των κατοίκων και επισκεπτών. Μια αρχή για την βελτίωση της κυκλοφορίας των Μαζικών Μέσων Μεταφοράς . To πρόγραμμα ονομάστηκε  vision zero.

“Ξεκινάμε σήμερα, δήλωσε ο δήμαρχος , ώστε να αποδοθεί το ιστορικό κέντρο της πόλης στους πεζούς. Στους ποδηλάτες αλλά και στους επισκέπτες της πόλης μας. Κάνοντας ασφαλέστερες τις διαδρομές τους επιτυγχάνουμε τους πολιτικούς μας στόχους για την μείωση των ρύπων (ρύπανση, ηχητική, ατμοσφαιρική, απόβλητα) αλλά και για το όραμα μας για μια πόλη βιώσιμη. Φιλική σε όλους και όλες, vision zero.

Τι έχει πετύχει το San Francisco; Να είναι η πλέον αναπτυσσόμενη πόλη των Ηνωμένων Πολιτειών, με επάρκεια στέγης και αποδοτικό σύστημα δημόσιων μετακινήσεων. Ψηφιακή διασύνδεση και έξυπνες εφαρμογές που εξυπηρετούν τον πολίτη . Αλλά και με την προσήλωση σε συνεχείς μεταρρυθμίσεις για την βελτίωση δρομολογίων και επάρκειας  των δημόσιων Μέσων Μεταφοράς.***

Η δύναμη της αλλαγής,  10%. VISION ZERO

Με στόχο μέσα σε μια τριετία , μέχρι το 2020.

Να μειώσει  κατά 10% τους χρήστες των ιδιωτικών οχημάτων.

Να αυξήσει κατά 10% τους χρήστες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και την ηλεκτροκίνηση.

Να μειώσει όλους τους ρύπους, κατά 10%.

Να μειώσει τους θανάτους  και τα ατυχήματα κατά 10%.

VISION ZERO coalition , 2020

Δυστυχώς, ο φιλόδοξος δήμαρχος, αποδείχθηκε κατώτερος των περιστάσεων. Έβαλε στόχους αλλά δεν φρόντισε να επιβάλλει τις μεταρρυθμίσεις με σωστό σχεδιασμό και βέβαια αστυνόμευση. Για  αυτό τώρα, μετά από τρία χρόνια η Vision Zero Coalition, ζητά με συγκεκριμένες προτάσεις και εφαρμογή καλών πρακτικών να  τηρηθεί  το πρόγραμμα. H vision zero coalition αποτελείται από 35  φορείς και ενώσεις πολιτών, με αντιπροσώπους και μέλη από  τις κοινότητες των εγχρώμων, ηλικιωμένων, άτομα με χαμηλότερα εισοδήματα και άτομα με αναπηρίες.Ομάδες πληθυσμού οι οποίες  κινδυνεύουν και πλήττονται  με αυξημένα θύματα τροχαίων δυστυχημάτων. Από περιοχές  υποβαθμισμένες του San Francisco.  Για αυτό το λόγο ζητάνε το vision zero, να εφαρμοσθεί σε όλα τα προάστια της πόλης.

Οι ευφυείς πόλεις είναι εδώ για το μέλλον όλων

Οι ευφυείς πόλεις δεν είναι πλέον ουτοπία. Είναι εδώ, είναι η πραγματικότητα στην οποία θα ζουν όσες πόλεις ευτυχήσουν να έχουν ευφυείς πολιτικούς και ευφυείς ενεργούς πολίτες. Γυναίκες και άνδρες ευφυείς δημιουργούν τις ευφυείς πόλεις.

Οι οποίοι-ες , διεκδικούν την ίση μεταχείριση και εξάλειψη όλων των ανισοτήτων.

Οι ευφυείς πόλεις, είναι οι πόλεις της Ασφάλειας για όλους  και όλες.

Οι ευφυείς πόλεις,είναι οι πόλεις της Δημοκρατίας. Οι πόλεις οι οποίες εγγυώνται σε όλους και όλες την χαρά, την ευμάρεια, την ζωή που αξίζουμε όλοι και όλες να ζούμε.

Οι ευφυείς πόλεις διασφαλίζουν την ισότητα  όλων.

ΠΗΓΗ * https://unu.edu/projects/smart-cities-for-sustainable-development.html#outline

ΠΗΓΗ **https://sustainabledevelopment.un.org/partnership/?p=10009

ΠΗΓΗ ***http://smartcitysf.com/

Μετάφραση  Ελισάβετ Μπούρα